تاثیر برچسب ها در سئو سایت شما چگونه محاسبه میشود؟

بازگشت به وبلاگ

تاثیر برچسب ها در سئو سایت شما چگونه محاسبه میشود؟

تاثیر برچسب ها در سئو سایت چگونه محاسبه میشود ؟ قبل از پاسخ به این سوال اجازه بدهید یکسری مفاهیم را مرور کنیم .

برچسب ها یکسری کلمات کلیدی هستند که معمولا در انتهای هر محتوای وبلاگ مشاهده میکنید . بطور عامیانه به این کلمات که دارای لینک هم میباشد برچسب یا تگ میگویند . اما اینها درواقع همان متنی است که در متاتگ کیورد در تگ هدر سایت قرار دارند . با این تفاوت که بر اساس کاراکتر ‘ , ‘ از یکدیگر جدا شده اند . در ادامه بیشتر در مورد برچسب ها و متا تگ ها بحث میکنیم .

اگر با سئو آشنایی ندارید ، پیشنهاد میکنم مطلب سئو چیست را مطالعه کنید.

در هفته اخیر با سوالات زیادی پیرامون تاثیر برچسب ها در سئو سایت مواجه شدم که تصمیم به انتشار مطلبی در این مورد گرفتم. سوالاتی از قبیل:

  • اگر گوگل به برچسب ها اهمیت نمیدهد پس چرا باید برای یک مطلب برچسب قرار دهیم ؟
  • آیا برچسب ها برای سئو تاثیر منفی دارند؟
  • روش اصولی استفاده از برچسب چیست؟
  • آیا گوگل برچسب ها را نادیده میگیرد؟
  • تاثیر برچسب ها در سئو سایت چیست؟
  • برچسب ها چه تاثیری بر روی سئو دارند ؟
  • چه کاری انجام دهیم که گوگل به واسطه قرار دادن برچسب ما را جریمه نکند؟
  • چه تعداد برچسب قرار دهیم ؟
  • چرا بعضی از سایت ها که رتبه خوبی دارند، برچسب های زیادی را در مطالب خود قرار دادند؟
  • و…

سوالات بسیار است که سعی میکنم در این این مطلب به تمامی آنها جواب بدهم و اگر سوالی ذهن شما را درگیر کرده است ، بعد از مطالعه این مطلب سوال خود را در قسمت نظرات و یا از طریق شبکه های اجتماعی از من بپرسید .

 

برچسب یا تگ چیست ؟

بگذارید از تگ شروع کنیم، تگ یک کلمه کلی است .

ما در زبان نشانه گذاری HTML محتوای مورد نیاز در صفحه را با استفاده از تگ ها مرتب میکنیم و نشانه های مربوطه را در آنها قرار میدهیم .

در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام میتوانیم افراد مختلف را بر روی عکس خود تگ کنیم .

به عبارتی میتوان هشتگ های موجود در شبکه های اجتماعی را نیز نوعی تگ در نظر گرفت .

اما منظور ما هیچ یک از این ها نیست . منظور ما همان کلمات جدا شده ای است که از متاتگ کیورد موجود در تگ head  در زبان HTML بدست می آید.

بگذارید ساده تر بگویم . ما در HTML در تگ HEAD  یکسری تگ هایی را قرار میدهیم با عنوان تگ های متا که انواع مختلفی دارند . در این مطلب میخواهیم تگ های متا با نام کیورد را بررسی کنیم . که ساختار آن بصورت زیر است .

 

< META name=”keywords” content=”keyword1,keyword2,keyword3,…”n >

 

در تگ بالا ،  محتوای content  را اگر توجه کنید میبینید keyword هایی وجود دارند که با استفاده از کاراکتر ‘ , ‘ از یکدیگر جدا میشوند همین کلمات بصورت جدا جدا در قسمت پایین اکثر وبلاگ ها نیز قرار دارند .

منظور ما از برچسب در واقع همین کلمات هستند.

وقتی برچسب ها را در انتهای مطلب قرار میدهید دارای لینکی است که اگر روی آن کلیک کنید وارد صفحه آن برچسب میشوید و تمام مطالب را که دارای آن برچسب هستند میتوانید مشاهده کنید .

 

گذشته برچسب ها :

برچسب ها هم نقطه اوجی داشتند . روزگاری بود که موتور های جستجو برچسب ها را مهم میداستند و به آنها اهمیت زیادی میدادند . بصورتی که موضوع صفحه و مطلب را از روی برچسب های آن مطلب تعیین میکردند .

فرهنگ غلط در استفاده از برچسب ها :

به مرور زمان سئو کاران و وبسمتر هایی که میخواستند رتبه سایت خود را به سرعت افزایش دهند از این ویژگی سوء استفاده کردند و با قرار دادن برچسب های زیاد و گاها نامربوط به گوگل فهماندند که انتخاب موضوع سایت از روی برچسب ها کار درستی نیست . به این ترتیب بود که گوگل در طی چندین آپدیت الگوریتم خود را تغییر داد و معیار تعیین موضوع صفحه و مطلب را المان های دیگر قرار داد .

خلاصه با تبدیل شدن برچسب ها به پرورشگاه اسپم دیگر گوگل به سمت این فاکتور نمیرود.

جهت اطلاع بیشتر باید بگویم که گوگل دیگر از یک قسمت موضوع سایت را بررسی نمیکند .بلکه چندین قسمت را بررسی کرده و موضوع را مشخص میکند (اگر میخواهید در این مورد بیشتر بدانید از طریق بخش نظرات اعلام کنید تا مطلب دیگری در این مورد بنویسم) .

 

دسته بندی چیست؟

دسته بندی ها همانند برچسب ها برای منظم کردن مطالب وبلاگ استفاده میشوند. دسته بندی ها معمولا در قسمت بالایی سایت قرار دارد و میتوانید از هر صفحه به لیست آنها دسترسی داشته باشید و بین آنها جابجا شوید .

 

تفاوت دسته بندی با برچسب ها

هر دو یک کار را انجام میدهند اما سطح اهمیت دسته بندی از برچسب بیشتر است و به عبارتی رسمی تر است .

در تعداد برچسب های کل سایت ما محدودیتی نداریم اما در تعداد دسته بندی سئوکاران محدودیت هایی را در نظر گرفتند که سبب راحتی کاربر میشود .

بهتر است که تعداد دسته بندی ها بیشتر از ۵ عدد نباشد زیرا کاربر سردرگم میشود و نمیتواند موضوع خود را پیدا کند .

این سقفی که در نظر گرفته ایم میتواند برای هر سایتی متغییر باشد اما سعی کنید دسته بندی های کلی را در نظر بگیرید و بقیه را با برچسب ها پوشش دهید .

 

تاثیر برچسب ها بر روی سئو سایت

گوگل هیچ وقت به صراحت نگفته است که برچسب ها بیهوده هستند و اصلا خاصیتی ندارند . و یا نگفته از آنها به هیچ وجه استفاده نکنید .

بلکه با تجربه ای که گوگل در این زمینه کسب کرده تصمیم گرفته تا الگوریتم های خود را بر پایه این برچسب ها قرار ندهد.

سئو و برچسب ها

سئو و برچسب ها

میخواهیم تاثیر منفی و مثبت و راه حل هایی را برای استفاده برچسب ها در سایت بیان کنیم .

 

تاثیر منفی برچسب در سئو سایت

اگر از برچسب ها به درستی استفاده نکنید، سیگنال های منفی، برای موتور های جستجو ارسال میشود . و باعث میشود از امتیاز صفحه و یا سایت شما کم شود.

تاثیر منفی برچسب در سئوی سایت

  • اگر تعداد برچسب ها زیاد باشد باعث میشود برچسب هایی با یک مطلب داشته باشید. و ربات های گوگل از این صفحات خوششان نمی آید .
  • اگر تعداد برچسب ها زیاد شود در پی آن تعداد صفحات بیهوده سایت شما زیاد میشود که خوشایند نیست .
  • هرچه برچسب ها زیاد تر شوند اعتبار آن مطلب کاهش پیدا میکند . زیرا مجبور است از اعتبار خود به اعتبار آن صفحات ببخشد .
  • اگر طول برچسب های شما بلند باشد بر روی سئوی شما تاثیر منفی میگذارد .
  • برچسب هر مطلب با آن دسته بندی یکسان نباشد . زیرا باعث میشود دو صفحه یکسان (یکی برای دسته بندی و دیگری برای تگ) ایجاد شود که هم کاربر خوشش نمآید و هم گوگل . ربات های گوگل دوست ندارند در دو صفحه مثل هم بخزند .

 

تاثیر مثبت  برچسب در سئو سایت

برچسب ها میتوانند کاربرد های زیادی داشته باشند .در ادامه به کاربرد هایی میپردازیم که تاثیر مثبتی بر روی سئو داشته باشند

پیشنهادات : وقتی کاربر در حال خواندن یک مطلب است این فکر خوبیست که مطلبی را با همون موضوع به کاربر پیشنهاد بدهیم . یکی از فاکتور هایی که میتوانیم مطالب هم موضوع را انتخاب کنیم، همین برچسب ها هستند .

برچسب های پایین هر مطلب در واقع یک نوع پل ارتباطی با سایر محتوای وبلاگ میباشد . و وقتی برچسب ها در پایان هر مطلب درج شود کاربر اگر کنجکاو شود که بیشتر در این باره بخواند میتواند با کلیک بر روی برچسب ها به مطالب دلخواه برسد . در نتیجه باعث کاهش نرخ خروج کاربر از صفحه میشود.

اگر وبلاگ ما در خصوص موضوعات زیادی مطلب مینویسد میتوانید یک دسته بندی کلی داشته باشیم و زیر موضوعات را در قالب برچسب پشتیبانی کنیم .

برچسب ها هر کدام صفحات جدایی برای خود میسازند و میتوانیم با لینک سازی و تبلیغات آنها سئوی این صفحات را بالا ببریم و در نتیجه ورودی بیشتری از گوگل دریافت میکنیم (مواظب باشیم این صفحات بیش از حد نشود).

 

مطلب پیشنهادی : آشنایی با دیجیتال مارکتینگ

 

راهنمای استفاده از برچسب ها در وبلاگ

استفاده از این برچسب ها یکسری قوانینی دارد که بصورت تجربی بین سئو کاران مطرح است. بهتر است با مطالعه این بخش و در نظر گرفتن استراتژی سایت خود تا حد ممکن این ها را رعایت کنید .

برچسب ها یک نقش کمکی برای دسته بندی ها دارند

از آنجایی که نمیتوانیم تعداد دسته بندی ها را زیاد کنیم . میتوانیم از زیر موضوع ها برچسب بسازیم . برای مسال یک مطلب درحوزه تکنولوژی در سایتی قرار دارد . این مطلب با موضوع آمورش سئو در دسته بندی سئو قرار میگیرد . بهترین حالت این است که برای این مطلب برچسب های “موتور های جستجو ، آموزش سئو ” را قرار دهیم .

برچسب ها در سایت زومیت

برچسب ها در سایت زومیت

میتوانید از برچسب ها برای دسته بندی سلسله مراتبی هم استفاده کنید .

فرض کنید مطلبی درباره دستبند هوشمند شیائومی نوشته اید . در این خصوص میتوانید در تگ های خود از دسته بندی های بزرگتر به کوچک تر بیایید . و تگ ها را اینگونه در نظر بگیرید  “گجت های هوشمند ، دستبند ، شیائومی” . این هم حالتی است که میتوانید با توجه به استراتژی سایت خود از ان استفاده کنید .

 

برچسب ها و غلط املایی

این حالت تا حدودی برخلاف تعاریف برچسب میباشد . اما اگر از دید صفحه سازی به برچسب ها نگاه کنیم میتوانیم از آنها برای پوشش دادن غلط های املایی استفاده کنیم .

بطور مثال میخواهید  مطلب خود را درباره بلیط هواپیما بنویسید اما کسانی هستند که این کلمه را بصورت بلیت هواپیما نیز سرچ کنند. میتوانید یک برچسب برای بلیت هوایپما نیز درنظر بگیرید . تا از این بازار به نسبت کم بیخیال نشوید .

 

 فقط کلمات مرتبط

در برچسب ها فقط از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید . زیرا گوگل بر روی این موضوع حساس است . ممکن است سایت شما جریمه شود.

میتوانید کلمات کلیدی مترادف را نیز قرار دهید .

با راهنمای بالا میتوانید تاثیر برچسب ها در سئو سایت را مثبت کنید . و بوسیله آنها سایتی با کاربری آسان و سئوی خوب داشته باشید.

یک پیشنهاد برای انتخاب برچسب های سایت

تا به اینجا گفتیم نباید برچسب های زیادی را برای مطلب در نظر بگیرید . طول برچسب ها زیاد نباشد . صفحه هر برچسب نباید فقط دارای یک مطلب باشد(مگر اینکه برنامه ای برای آینده داشته باشید تا مطالب بیشتری به آن اضافه کنید).

با توجه به این قوانین میتوانیم برای سایت خود یکسری برچسب هایی را از پیش آماده کنیم و در هر مطلب از برچسب های مرتبط استفاده کنیم . در این حالت امکان اینکه یک برچسب خالی بماند و یا تعداد برچسب های سایت زیاد شود وجود ندارد . مدیریت و سئوی آنها نیز آسان تر میشود.

 

نکته : برچسب ها دارای لینک به صفحه خود هستند و این باعث میشود که اعتبار صفحه شما را کاهش دهند . میتوانید برچسب ها را در انتهای مطلب نمایش ندهید و فقط به متا تگ آن قانع باشید . در این صورت لینکی از برچسب ها در صفحات مطلب شما ظاهر نمیشود و در نتیجه اعتبار آن صفحه کاهش پیدا نمیکند .

 

 از تگ ها و برچسب ها چگونه استفاده کرده اید ؟ از تجربه هایتان برایمان بنوبیسید …!

این نوشته را به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به وبلاگ