دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده یعنی هرگونه بازاریابی در رسانه های دیجیتال به منظور های مختلف .
رسانه های دیجیتال میتوان به ایمیل ، سایت ، شبکه های اجتماعی ، موتور های جستجو و… اشاره کرد .
هدف از دیجیتال مارکتینگ میتواند فروش بیشتر، برند شدن (branding) و یا هر چیز دیگر که مربوط به کسب و کار یا شخص – همانند personal branding – باشد .
در دنیای دیجیتال مارکتینگ روش های بسیار زیادی برای بازاریابی وجود دارد که با توجه به استراتژی که کسب و کار مورد نظر دارد باید از ابزار های مناسب استفاده کرد .
مقایسه دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی سنتی
بازاریابی دیجیتال در مقایسه با بازاریابی سنتی بسیار موثر تر و ارزان تر میباشد . در بازاریابی دیجیتال شما با استفاده از رسانه هایی که مخاطب بیشتری دارند تبلیغات خود را منتشر میکنید . در این نوع بازاریابی شما میتوانید جامعه هدف خود را مشخص کنید .
اگر شما یک فروشگاه لوازم جانبی گوشی دارید . میتوانید در سایت ها گروه ها و رسانه هایی که مشغول فروش و مقایسه گوشی ها هستند تبلیغات کنید .
هزینه های که برای دیدن هر تبلیغات در بازاریابی سنتی میپردازید خیلی بیشتر از بازاریاب دیجیتال است . در نظر بگیرید در بازار یابی سنتی هزینه هر تراکت چقدر است ؟ در یکی از سایت های چاپ تراکت هزینه هر ده هزار تراکت با سایز a4 ان هم یک رو ۴۵۹ هزار تومان میشود . درمقابل هزینه ۲,۵۰۰,۰۰۰ نمایش بنر شما در سایت های هدف ۵۰۰ هزار تومان میشود . بنر شما میتواند بصورت گیف باشد و مخاطب را بیشتر جذب کند.
شما با کمی تلاش و فعالیت در شبکه های اجتماعی میتوانید به صورت رایگان تبلیغات خود را به اشکال مختلف صورت ، تصویر ، ویدئو و… به کاربران نمایش دهید .
با استفاده از رسانه های دیجیتال و فضای مجازی شما میتوانید جامعه هدف خود را دقیق تر انتخاب کنید . و همچنین محتوای دیجیتال بسیار جذاب تر از محتوای سنتی میباشد .
با توجه به تجربه بنده و همکاران این عرصه نرخ تبدیل کاربران به مشتری در بازاریابی دیجیتال خیلی بیشتر از بازاریابی سنتی میباشد .
در بازاریابی سنتی بعد از تبلیغات مشاهده نتایج بسیار دشوار است و دقت بالایی ندارد . اما در بازاریابی دیجیتال میتوان بطور دقیق رفتار کاربران نسبت به مشاهده تبلیغات ، نرخ پرش ، نرخ خروج و… را مشاهده کرد .

marketing-monitor
رسانه های دیجیتال مارکتینگ
هر رسانه ای که با استفاده از زیر ساخت اینترنت کار کند را میتوان رسانه ای از جنس دیجیتال دانست . (sms را نیز میتوان جز این دسته دانست.) در ادامه رسانه های دیجیتال را بیان میکنم .
دریجیتال مارکتینگ با موتور های جستجو
در این رسانه دو نوع بازاریابی داریم یکی بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو یا همان سئو (SEO)و دیگری تبلیغات در موتور های جستجو (SEM) . که هر یک در جایگاه خود استفاده میشود .
در سئو ما باید بر اساس قوانینی که موتور های جستجو آنها را تنظیم کرده اند در وبسایت خود فعالیت کنیم . درصد زیادی از مردم از موتور جستجوی گوگل استفاده میکنند . به همین علت بیشتر تمرکز سئوکاران بر روی گوگل است .
در بازاریابی و تبلیغات در موتور های جستجو، روال کار به این صورت است که در ازای پرداخت مبلغی به موتور جستجوگر (مثل : گوگل) تبلیغات ما را در صفحات خود نمایش میدهد.
دیجیتال مارکتینگ با ایمیل (Email Marketing)
ایمیل ماکتینگ یکی از رسانه های خوب در این زمینه میباشد. و نرخ تبدیل خوبی دارد . به این صورت است که شما ایمیل کاربرانی را که امکان خرید از شما و یا استفاده از خدمات شما را دارند پیدا میکنید و به آنها ایمیل تبلیغاتی میفرستید .
دیجیتال مارکتینگ با شبکه های اجتماعی (social marketing)
یکی از ارزان ترین و رایج ترین روش ها در بازاریابی دیجیتال سوشیال مارکتینگ (social marketing) میباشد . کافیست تا در شبکه های اجتماعی که امکان دارد مشتریان شما در آنجا باشند ثبت نام کنید . و اقدام به فعالیت کنید . به مرور زمان و با انتشار محتوای مناسب کاربراتی شما را دنبال میکنند که به کسب و کار شما علاقه دارند و یا از مطالب شما خوششان آمده است .
این افراد میتوانند با ارائه یک پیشنهاد مناسب از سوی شما اقدام به خرید و… کنند .
تعامل با کاربران و دنبال کنندگان در شبکه های اجتماعی بسیار ساده تر و موثرتر است . میتوانید از نظرات کاربران در محصول خود استفاده کنید .
نکاتی در مورد دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing)
رسانه هایی که در بالا عنوان شد یک دسته بندی جامع بود و هرکدام زیر مجموعه های فراوانی دارد .دیجیتال مارکتینگ بسیار خوب است و برای هر کسب و کاری لازم است اما باید توجه داشته باشید که در بازاریابی دیجیتال باید محتوای مناسب را در مکانی مناسب و زمانی مناسب برای کاربران مناسب ارسال کنید .
محتوا در دیجیتال مارکتینگ
چیزی که باید در رسانه های دیجیتال منتشر شود و یا به کاربر نمایش داده شود محتوا میباشد . محتوا باید مناسب باشد. نباید از شایعات استفاده کنید . مطالبی را منتشر کنید که ارزش خوانده شدن داشته باشد .

digital-marketing
اهمیت زمان
اگر شما یک تبلیغ را ساعت ۳ شب در یک کانال قرار دهید و صبح پاک کنید شانس دیده شدن شما ۱۰ درصد است یعنی اگر آن کانال ۱۰۰ نفر کاربر داشته باشد ۱۰ نفر تبلیغ شما را میبیند . اما اگر همین تبلیغ را در ساعت ۶ غروب که همه و یا درصد بیشتری از کانال آنلاین هستند منتشر کنید میتوانید بازخورد خوبی بگیرید .
اهمیت مکان
خیلی ساده بخواهم بگویم شما اگر شما دارای یک فروشگاه لوازم جانبی گوشی هستید تبلیغ شما در کانال های تلگرامی یک فروشگاه موبایل که در حال واردات گوشی نا مرغوب قاچاق از چین هستند منتشر کنید نرخ جذب کاربر کمی نسبت به این شرایط دارید که تبلیغات خود را در کانال دیجی کالا منتشر کنید .
اهمیت جامعه هدف
این یک دیوانگی است که بخواهید تبلیغ مربوط به قاب گوشی را در سایت فروشگاه سیسمونی بچه منتشر کنید .
اگر همه اینها را رعایت کنید کاربران زیادی با خیال راحت به شما اعتماد میکنند .
جمع بندی و نتیجه گیری
دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال میتواند گزینه خوبی برای کسب و کار شما باشد . اما باید به درستی از آن استفاده کنید . همانطور که به سرعت شما را بالا میبرد میتواند به سرعت شما را به پایین بکشاند .
ابزار های زیادی وجود دارد و شما مجبور نیستید از همه این ابزار ها استفاده کنید . باید با توجه به استراتژی مارکتینگ خود و جامعه هدف از ابزار های مناسب استفاده کنید . شما نمیتوانید برای فروش عمده لوازم خودرو از ایمیل مارکتینگ استفاده کنید . زیرا در این نوع کسب و کار افراد کمی دارای ایمیل میباشند . نرخ جذب مشتری در این روش بسیار پایین است .
نظرات (2)
عالی بود
سلام سایت زیبا و قشنگی دارین ممنون میشم اگراز سایت من هم دیدن فرمایید و نظر دهید
لوازم ديجيتال فروشگاه آنلاين رابوکالا
https://www.rabokala.ir/product-category/کالاي-ديجيتال/